Tonprater en cabaretier Rob Scheepers was te gast bij Marel  waar Daags na de Tour de jaarlijkse sponsoravond hield. (foto: Gijs Hoogland)
Tonprater en cabaretier Rob Scheepers was te gast bij Marel waar Daags na de Tour de jaarlijkse sponsoravond hield. (foto: Gijs Hoogland)

Wielerronde floreert en kijkt vooruit

  Sport

"Daags na de Tour van dit jaar was onvergetelijk, de cijfers spreken boekdelen en we blikken vol vertrouwen de toekomst in. Daarbij worden we steeds aantrekkelijker voor andere partijen." Aan het woord rondebaas Pierre Hermans, vorig week tijdens de jaarlijkse sponsoravond van DndT. Daarbij trad de Boxmeerse multinational Marel op als gastheer. De toekomst van DndT is rooskleurig. Hermans: "Maar voor het ontwikkelen van visie, hebben we ook hulp van anderen nodig."

Door Henk Baltussen

 Marel had alles uit de kast gehaald om de ronde-sponsoren in een warm bad onder te dompelen. Dat lukte met verve. Enkele dagen was werk besteed aan de inrichting van de ruimte waarin de inmiddels landelijk bekende Rob Scheepers, ooit begonnen als tonprater, de lachers op zijn hand kreeg met scherpzinnige wielerhumor. Er werden films over de ronde van dit jaar vertoond en onder meer borden met handtekeningen van renners en rensters erop verkocht.
Maar er was natuurlijk ook plaats voor serieuzere zaken. De sponsorinkomsten voor dit jaar bleken weer te zijn gegroeid. Goed beschouwd groeiden alle cijfers. Maandag 30 juli stonden meer toeschouwers dan ooit langs de kant. (Hier past een kleine nuancering bij: de route van de eerste wielerronden was enkele honderden meter langer dan tegenwoordig). "Ik hecht niet zoveel waarde aan die getallen", zegt Hermans. "Of er nu 30.000 of 40.000 bezoekers waren, boeit me niet zo. De sfeer moet goed zijn, iedereen moet plezier hebben. Dat kenmerkte de ronde van dit jaar vooral. In het programma zat vaart, het liep allemaal heel gestroomlijnd en er zijn heel weinig renners van de fiets gevallen. Dat alles droeg bij aan een supereditie van de ronde."


Toch nog enkele cijfers. De Facebook- en websitecijfers van dit jaar zijn indrukwekkend. Met het bereik van de Facebookberichten tikte Daags na de Tour voor het eerst de 100.000 personen aan. Het aantal websitegebruikers steeg dit jaar met 22,5 procent van 33.619 in 2017 naar 41.184 dit jaar. Maandag 30 juli keken 21.262 mensen op de site, een stijging van ruim 28 procent ten opzichte van de 16.606 in 2017.
Hermans zegt 'zijn' sponsoren te koesteren. "Enkele hoofdsponsoren zullen echt niet meer omzetten omdat ze Daags na de Tour sponsoren. Ze vinden het wel belangrijk dat Boxmeer op die manier op de kaart komt en zo de aantrekkelijkheid van de regio zo vergroot." Ook de contacten met het Venrayse wielercomité dat drie jaar op rij de BinckBank Tour organiseert, omarmt Hermans. "We zijn echt geen concurrenten van elkaar. We versterken elkaar alleen maar. Venray maakt bijvoorbeeld gebruik van spullen van ons. Daar rekenen we niets voor. De bedoeling is om samen reuring te maken in de regio." Inmiddels geniet Boxmeer op wielergebied steeds meer belangstelling. Hermans: "De organisatie van de Ster ZLM Tour wil een keer met ons praten. Dat geldt ook voor het NK voor journalisten."

Meer berichten




Shopbox