Gecrasht vliegtuig, type Stirling van het 570e squadron van de (Britse) Royal Air Force bij de Groenendijk in Haren, gemeente Oss (24-09-1944). (fotograaf: Leo van den Bergh, collectie gemeente Oss/Stadsarchief)
Gecrasht vliegtuig, type Stirling van het 570e squadron van de (Britse) Royal Air Force bij de Groenendijk in Haren, gemeente Oss (24-09-1944). (fotograaf: Leo van den Bergh, collectie gemeente Oss/Stadsarchief)

Nieuwe site 'Luchtoorlog 1940 – 1945' in de lucht

  Historie

Elke crash is een verhaal over vreugde of verdriet, overwinning of nederlaag, de dood of de gladiolen… Er is geen dorp of stad in Brabant waar tijdens de Tweede Wereldoorlog geen vliegtuig is neergestort. De hele provincie is tussen 1940 – 1945 geconfronteerd met de gevolgen van de luchtoorlog die de geallieerden met Nazi-Duitsland hebben gevoerd. De nieuwe website van het Brabants Historisch Informatie Centrum (BHIC) 'Luchtoorlog 1940 – 1945' wil het grote verhaal van die luchtoorlog boven Brabant vertellen.

Boxmeer - Maar vooral ook de vele kleine verhalen, over jongemannen die hun leven hebben gegeven, over daden van moed, over gewone Brabanders die gecrashte piloten hielpen uit handen van de Duitsers te blijven en terug te keren naar hun onderdeel, over onschuldige burgers die plotseling geconfronteerd werden met brandende vliegtuigen die uit de hemel vielen of met zwaar verminkte lijken in hun roggeveld. Neem het verhaal van luitenant-kolonel Melvin F. McNickle die op 30 juli 1943 rond 10.30 uur een crashlanding in Herpen maakt met zijn P-47C Thunderbolt. De piloot overleefde de crash, hij werd gered door Herpenaren, maar raakte als gevolg van zijn verwondingen toch in krijgsgevangenschap. Of het verhaal van de Britse squadronleider John Deall die op 24 december 1944 in zijn Hawker Typhoon een noodlanding maakt in Deurne, of dat van Baggy Maggy, een Consolidated B24-bommenwerper, die in september 1944 een bijna perfecte noodlanding bij Castelré maakte.

Het grote verhaal van de luchtoorlog vind je terug in een korte animatie, die je kan beschouwen als een soort inleiding op het geheel. Het onderdeel 'tijdlijn' belicht vier momenten uit de oorlog waarop het aantal crashes explosief toeneemt: de meidagen van '40, de Slag om het Ruhrgebied in de zomer van 1943, operatie Market Garden in september 1944 en de daaropvolgende bevrijding van Brabant in oktober-november 1944. In het onderdeel 'gesneuvelden' is geprobeerd een beeld te geven van de aantallen jongemannen die het leven gelaten hebben, zowel aan geallieerde als aan Duitse zijde, alsmede wanneer ze gestorven zijn en waar ze begraven liggen. Het onderdeel 'type vliegtuigen' geeft een korte introductie naar de soorten vliegtuigen die het vaakst in Noord-Brabant zijn neergestort. Dat gaat om zowel Duitse als geallieerde bommenwerpers en jachtvliegtuigen. 'Vliegroutes' gaat nader in op het feit dat de geallieerde bommenwerpers over Brabant vlogen op weg naar of terugkomend van Duitsland.

Deze website steunt op het werk van velen. De eerste verhalen over neergestorte vliegtuigen zijn al in 2012 op de site verschenen. In de jaren daarna hebben tal van individuele bezoekers waardevolle literatuurtips gegeven, belangrijke informatie toegevoegd of correcties aangebracht. Nog steeds zijn er hiaten in onze kennis. Iedereen is uitgenodigd om te reageren op: www.bhic.nl/luchtoorlog.

Meer berichten