Fotobijschrift: Luka, Robert en Tijmen bedachten een milieuvriendelijk alternatief voor de wasdroger en staan in de finale van de STEAM Cup Challenge. (foto: Leo Nabben)
Fotobijschrift: Luka, Robert en Tijmen bedachten een milieuvriendelijk alternatief voor de wasdroger en staan in de finale van de STEAM Cup Challenge. (foto: Leo Nabben)

Met milieuvriendelijke wasdroger in finale STEAM Cup Challenge

Met behulp van een micro:bit, een minicomputer, hebben vmbo-leerlingen van Metameer jenaplan Boxmeer een oplossing bedacht voor het 'huis van de toekomst'. Een volautomatisch dak om de was buiten te kunnen laten drogen als het regent. De leerlingen mogen dit idee 'pitchen' op de STEAM Cup Challenge. Metameer staat met negen andere scholen in de finale die woensdag 17 april plaatsvindt in NEMO Amsterdam.

Luka, Robert en Tijmen zijn het creatieve brein achter deze innovatieve waslijn. Die ook nog eens milieuvriendelijker is dan een droger. Robert legt uit: "We hebben een waslijn bedacht die automatisch een dak over de waslijn zet. Als een regendruppel in aanraking komt met de sensor dan draait het dakje, zodat de was droog blijft. Het dak heeft ingebouwde zonnepanelen waardoor hij ook milieubewust is." De leerlingen van Metameer gaan de jury van de STEAM Cup Challenge overtuigen met dit originele en milieuvriendelijke alternatief voor de droger.

De STEAM Cup Challenge is een wedstrijd voor het voortgezet onderwijs en mbo in Nederland. Leerlingen kunnen in een projectteam allen vanuit hun eigen interesses en talenten bijdragen aan het eindresultaat. Naast programmeurs heeft een team namelijk ook leden nodig die graag presenteren, een Sway-presentatie maken of een prototype in elkaar knutselen.

Docent Leo Nabben deed met zijn dertien leerlingen informatietechnologie mee aan de wedstrijd. In Boxmeer doen de eerste vmbo-leerlingen examen in dit vak. Leo Nabben: "Wij bieden informatietechnologie als vak aan voor leerlingen die affiniteit hebben met ict. Met informatietechnologie kunnen de gl/tg-leerlingen kiezen voor diepgang. Zij gaan daarna op het ROC ook verder in deze richting. Onderwerpen die aan bod komen zijn: gamedesign, grafisch ontwerpen in 2d en 3d, programmeren, computers en netwerken, ICT helpdesk, databases, organisatiemodellen (scrum) en ICT en de maatschappij."

Meer berichten