José Lichteveld (links) en Sandra Bontrup. (foto: seniorenpagina)
José Lichteveld (links) en Sandra Bontrup. (foto: seniorenpagina) (Foto: )

Cirkel is rond bij laatste telefoontje

Deze maand een geheel andere dienst van de SWOGB. Het interview met Jose Lichteveld (Oeffelt) en Sandra Bontrup (Landhorst) laat u kennismaken met de Telefooncirkel. 5 vrijwilligers, 12 cliënten en dagelijks contact is het speelveld van deze dienst.

Sandra komt oorspronkelijk uit Apeldoorn maar woont nu alweer enkele jaren in Landhorst. Een advertentie over de telefooncirkel trok haar aandacht en nu is ze al 4 jaar vrijwilliger. Jose werkte in de zorg in Druten en uiteindelijk weer gekozen voor haar dorp Oeffelt. Ook zij was gecharmeerd en koos voor de telefooncirkel. Beide zijn nu erg op hun plaats bij deze dienst van de SWOGB.

Hoe werkt het?
"Elke dag van de week is er 1 vrijwilliger actief en verantwoordelijk, we noemen haar de vrijwilliger van de dag," legt Jose uit en vervolgt, "zo ben ik voor de vrijdag ingeroosterd en Sandra op de dinsdag." De vrijwilliger van de dag start 2 telefooncirkels op, welke elk bestaat uit 6 cliënten. "Tussen 9.00 en 9.15 uur bellen we naar de 1e cliënt en maken een kort praatje," vertelt Sandra "en na de 1e cliënt starten we de 2e telefooncirkel op. Als beide telefooncirkels opgestart zijn, wachten we geduldig af wat komen gaat."

Werkwijze
De werkwijze is vervolgens heel simpel. Alle cliënten in een cirkel hebben een vaste volgorde en cliënt 1 belt naar 2 en 2 belt naar 3. "Maar er zijn wel afspraken gemaakt over de lengte van een telefoongesprek", laat Jose weten "want uiterlijk 9.45 moet de 6e cliënt de vrijwilliger van de dag weer bellen en als dat gebeurd is, is de cirkel rond." Voor de vrijwilliger is dat een teken dat alle mensen de nacht goed doorgekomen zijn. "Dat geeft dan een veilig en goed gevoel" beamen beide dames.

Telefoontjes
Maar als we uiterlijk 09.45 uur geen telefoontje gehad hebben van een van beide cirkels, gaat de vrijwilliger zelf terugbellen beginnend de 6e cliënt. "We gaan dan onderzoeken waar de blokkade ligt en wat de oorzaak is", legt Jose uit. Sandra vervolgt "We hebben van alle cliënten contactgegevens die we kunnen inschakelen om te gaan kijken waarom een telefoontje is blijven hangen."

Samenkomst
4x per jaar komen de vrijwilligers en de cliënten bijeen in 't Vertrek in Boxmeer. Ook Dette Koenders van Sociom is aanwezig. We bespreken dan de lopende zaken binnen de telefooncirkel. "Dat werkt erg prettig" vindt Jose "en als er omstandigheden zijn die niet goed lopen is Dette de aangewezen persoon om te kijken naar oplossingen." Dette verzorgt alle contacten, met cliënten, met vrijwilligers en met nieuwe mensen.

Flexibiliteit
Wat beide dames betreft mogen er best wel enkele vrijwilligers bijkomen zodat er meer flexibiliteit mogelijk is. Nu zijn we met 5 dames, net genoeg om de telefooncirkel te bemensen van maandag t/m vrijdag. Maar meer vrijwilligers betekent ook dat we de dienst aan meer cliënten kunnen aanbieden. Contact: Dette Koenders van Sociom, tel, 0485-700500. SWOGB is een vrijwilligersorganisatie met ongeveer 300 vrijwilligers. Samen met andere organisaties behartigt SWOGB de belangen van alle 55-plussers binnen de gemeente Boxmeer. Wij bieden diensten op maat, geven cursussen en organiseren activiteiten in alle kerkdorpen.

Meer berichten




Shopbox